Vrijdag, 26 juni 2020

Vrijdag26 juni 2020Geen of weinigZonnig, maar ook wolken en toch warm
VertrekAankomstLogstandMotoruren
11.50 uur12.50 uur436 NM3705 uren

Half zeven, vrijdag de zesentwintigste in het jaar Onzes Heren 2020, één dag voor D-day Denemarken. We mogen d’r in, dat hebben we gisteren gehoord. We liggen nog steeds voor anker hier en hier is in de goddelijke baai van Miethkoppel/Meierwik. Ik werd daarstraks te 03.30 uur wakker, alle luchtwegen verstopt, verschrikkelijk. Ik vluchtte in paniek het bed uit, het balkon op om die pot weer los en open te krijgen. Nu is het half zeven. Geweest. Ik ga weer aan het werk, op mijn dooie gemakkie, geen haast. Het was erg warm in bed. Nu is het fris. De deuren staan wagenwijd open. Bevalt me wel zo. Je kunt overigens merken dat we op zout water zitten aan het plakkerige gevoel onder je kont en je dijbenen als je ergens op zit, van het zout.

10.00 uur. Ik heb net de laatste hand gelegd aan het stukje van 24 juni, de  legendarische tocht van onze dappere vloot van Maasholm naar Miethkoppel, terug te lezen in het desbetreffende bericht. De zon is stug aan het klimmen en ik ben aan het goochelen geweest met de gordijntjes, want het was gewoon geen typen zo, met die weerschijn op je computerscherm. Muziekje op de achtergrond. Willem is al langs geweest, die kwam naar mijn vetpotje kijken. Volgens hem is er niks aan de hand en smeert ie gewoon het schroefaslager en die vetklodder was waarschijnlijk nog van het vullen. Prima, des te beter. Hij heeft wel de moer aangezet van het wieltje waarmee je de druk instelt op de veer van de plunjer die het vet naar beneden drukt en het vet in de slang duwt naar het smeerpunt op het schroefaslagerhuis. Ik denk dat we nu koffie krijgen. Als ik dat vriendelijk vraag aan Ingeborg wil ze die wel zetten. Het is stil, het waait een beetje, in de baai van Miethkoppel. We gaan straks naar Flensburg, nu echt. Daar gaan we water tanken en een douche nemen.

Kwart voor elf. Ik loop een beetje rond te dwalen over het schip. Was vergeten een melding op facebook te plaatsen dat er weer een stukje was. Heb ik alsnog gedaan. En we hebben koffie gedronken. Dat was erg lekker. Het is erg warm buiten, nu al. Heerlijk. Een stralend blauwe hemel, geen wind. Uitstekend uit te houden.

Tien over half twaalf. Even wezen buurten bij de buren (logisch). Mans is bezig in zijn Masjienkamer, een lichte dieselolie-lekkage verhelpen (koperen ringetje uitzoeken, uitgloeien e.d.). Een kletspraatje gemaakt met Joke en Willem, gezellig hoor. Mans zijn motor draait nu een tijdje om te controleren of ie nog lekt. Kwart voor twaalf. We gaan vertrekken. Wij gooien los terwijl Mans zijn anker aan het ophalen is. Dat gaat niet zo snel. Schakeltje voor schakeltje wordt de ketting door de grote lier op zijn voordek naar binnen gehaald.

Ik laat Willem voorop gaan, gevolgd door de HA 12. De zon aarzelt nu achter wat wolkjes. Voorlopig zijn het schapenwolkjes, maar voor de komende dagen wordt dat anders, schijnt er een hoop narigheid aan te komen. Vooral zaterdag en zondag, maar dan zijn we in Denemarken, waar je ook beschut kan ankeren, niks aan de hand dus eigenlijk. Half één waren we al in Flensburg, na een tochtje tussen de zeilboten door. We moesten goed opletten, dat we niemand raakten. Een zeilboot kan zomaar overstag gaan, zie je.

Eerst dachten we: Getver; een schoorsteenpijp, industrie, een scheepswerf, maar toen we “de hoek om” voeren zagen we de potentie van Flensburg. Een tamelijk sfeervol havenfront met links veel jachthaventjes en rechts een lange kade, wel een kilometer schat ik, met museumschepen. Bedrijfsvaartuigen, klassieke zeilschepen, vissersschepen en dergelijke, kleurig en knus. Het aanzicht van de stad aan de haven doet ook erg prettig aan. Ik schiet plaatjes dat het een lieve lust is.

Flensburg ligt in een cul-de-sac, een doodlopende baai en het havenfront loopt helemaal rond. Aan het eind bevindt zich links de Stadthafen van “Im Jaich”, een conglomeraat van jachthavens in Noord Duitsland, waar de HA 12 achteruit inparkeert in een box, dichtbij het centrum. De Laga en de Wing V hebben een rubberboot achter zich hangen en zouden vooruit erin moeten. Dat gaat niet in verband met afstappen. De Laga ziet een lege plek op een kopsteiger bij de Fischerei Verein, een stukkie terug. Wij gaan langszij de Laga. Willem informeert en we mogen blijven liggen tegen afdracht van 22 euro per schip. Een prachtplek eigenlijk, niet te dicht bij de stadsherrie, maar toch alles te belopen. Het ziet er authentiek uit allemaal, schilderachtig. Hou ik van.

We lopen met z’n vieren even naar waar Mans en Agetha liggen. Daar blijkt de prijs een stuk hoger te liggen dus ik stap bij Mans aan boord en vaar met hem naar een kopsteiger achter ons bij de Fischerei Verein, waar ook nog plek is. Willem, Agetha en Ingeborg vangen ons op.

Half vijf. Ingeborg moet zitten en ik ook. Ingeborg wil water en ik wil bier. IJskoud als het kan. Terug van wandelen in de stad. Dat was erg leuk in de hitte. Flensburg heeft mooie winkelstraten en fraai gerestaureerde kerken.

Net als overal ook hier bedelaars en een straatmuzikant, die onder andere Janis Joplin nadeed, niet onverdienstelijk. De straten waren tamelijk druk. Die anderhalve meter lukt ook hier natuurlijk ook niet. Willem trakteerde op ijsjes in een winkelcentrum, waar we allemaal mondkapjes op moesten.

We vielen niet op, iedereen deed zo’n ding om als ie een winkel binnen ging. Wat een kwelling en het is geen porem. Vreemde wereld leven we in. Ingeborg kocht twee potten yoghurt in de RéWé (dat is een Duitse supermarkt) en de boodschappen waren weer gedaan. Deze stad is best aantrekkelijk om doorheen te wandelen.

Het is warm, erg warm. In de boot is het tussen de 31 en 38 graden Celsius, afhankelijk van de plek waar gemeten wordt. Dit is wat we willen, dit zijn gewoon Mediterrane toestanden. Ik hou ervan. Het kan je wel eens benauwen, maar denk je het tegenovergestelde maar eens in: regen, kou, wind, in je boot zitten wachten tot je naar buiten kan; het ergste wat er is. Het kan natuurlijk wel gezellig zijn als de tv het doet, je kan lezen, de deuren dichtdoen, knus de kachel aan, maar dat wil je toch niet? Je wil Mediterrane toestanden. Dan toch maar die cursus waar ik diesel/elektrotechnisch ingenieur mee word. Kan ik komende winter doen. Een paar duizend euro er tegenaan gooien en een zware opleiding volgen. Alhoewel: je kan voor dat geld ook een monteur kopen……… Ja, ja, wat een mens allemaal niet bij elkaar kan hallucineren wanneer ie door de hitte bevangen is. We plakken het doorzichtige witte zonnescherm met de magneten, dat bij de boot zat toen we hem kochten, tegen de stuurboordzijde van de kajuit. Je kan van binnen wel naar buiten kijken maar andersom niet. Ik moet er toch eens een foto van maken.

Tien voor half acht. Net klaar met eten. Ingeborg wast de etensresten van de borden af, een heerlijk maal was dat van prei, courgetten, pittige kip, aardappeltjes en een gekookt eitje. Zeer voedzaam, heel gezond en zeer smakelijk. Glaasje wijn erbij van niet te slechte kwaliteit. We hebben niets te klagen. Ik ga lege flessen wegbrengen. Leuk haventje, dit haventje van de Fischerei Verein. Als het gratis was, bleef ik hier liggen. Half negen. Agetha knipt Mans zijn haar. Hij had er last van, waaide steeds voor zijn ogen.

Elf uur. Het begint behoorlijk te donkeren. Lekker zitten lezen, boek uit, Aas van Tom Kakinos. Was leuk. Mans heeft een snoer met lampen in zijn masten gehangen, het lijkt wel kerstmis. De lichten van de stad dragen ook bij aan de sfeer. We gaan naar bed. Morgen naar Denemarken.

Dit bericht werd geplaatst in Logboek. Bookmark de permalink .

Een reactie op Vrijdag, 26 juni 2020

1. E. bottenberg zegt:

Pas maar op. Toen ik enige jaren geleden in die baai rondvoer en afmeerde landde er plotseling een watervliegtuigje wat verderop. Dat zal je in ons land niet overkomen.